Eén van de onderdelen die ik het leukst vind in mijn werk, is het vinden van kandidaten en daar vervolgens mee in contact komen. Geen mailbommen of schieten met hagel, maar persoonlijk in contact komen met iemand die echt zou kunnen passen op een plek bij mijn opdrachtgever.
Nu komt het weleens voor, zeker met niche profielen, dat ik meerdere mensen benader, die bij hetzelfde bedrijf werken. Ze hebben verstand van die ene tool, of werken in de juiste branche, of ik weet dat er een reorganisatie aankomt, etc.
En dan kan het weleens voorkomen dat men daar intern lucht van krijgt. Collega’s die dit met elkaar delen bijvoorbeeld. Mijn boodschap is altijd persoonlijk en gericht op iemands ervaring, waarmee ik juist aanmoedig dat collega’s dit delen. Waarom?
- Het kan het vèr-plas-effect oproepen: meten hoe iemand zichzelf in de markt vindt liggen en daardoor het gesprek aan gaat.
- Ook kan het ego-strelend werken: “oh zij denkt dat ik dat goed kan, wat schrijft ze over jou?”
- Of het grasmaaier effect: zou het gras echt groener zijn buiten?
Maar wat als het management van mijn jachtveld hoort, dat zijn trouwe medewerkers en zijn grootste kapitaal, mogelijk geplunderd kan worden? Dan zijn er 2 uitersten:
- De relaxte manager, die zegt: ‘ik wil je niet kwijt, maar als je weg wilt, moet je dat vooral doen en we houden contact!’
- De paniek manager, die zegt: ‘blijf van mijn mensen af, ga weg, ze zijn van mij en daar blijf je af’
Zo kreeg ik onlangs een mail van een manager-meneer, met een vriendelijk verzoek om te stoppen met het benaderen van zijn personeel. Ik heb hem heel aardig (vond ik zelf) geantwoord dat ik geen zakelijke gegevens gebruik en dat het mensen vrij staat om op mijn bericht te reageren. Ook heb ik hem verteld dat hij ook vast wilde horen dat er ook best wat medewerkers waren, die aangaven dat ze het heel goed naar hun zin hebben bij zijn bedrijf. Ook leuk te horen toch? Via via kreeg ik later door dat mijn mail daar op het intranet is geplaatst. Het feit dat ik blijkbaar een bedreiging was voor zijn organisatie, kan ik niet anders zien dan een compliment.
Beste managers, medewerkers zijn niet jouw eigendom en ze zijn vrij om te gaan en staan waar ze willen. Dus als je wilt dat je medewerkers niet bij je weggaan, zorg dan dat ze daar geen reden toe hebben:
“Train people well enough so they can leave, treat them well enough so they will stay” (Richard Branson)